Искате или не, в момента така е устроен света, че потребителите ще говорят за вашия онлайн магазин и ще споделят положителни и отрицателни отзиви за продуктите ви на разнообразни места в Интернет. Днес един единствен недоволен клиент може да напише постинги в десетки форуми, коментари под онлайн статии, в социалните мрежи, както и в собствения си блог, които да останат с години в мрежата. Добрата новина е, че позитивните мнения и коментари от своя страна могат да доведат до бърз ръст в продажбите. Когато преди няколко години компании като Amazon създадоха възможност за публикуване на мнения от клиенти на своите сайтове, критиците побързаха да предскажат сериозни проблеми, произхождащи от невъзможността да се контролират негативните коментари. Резултатът обаче беше неочакван и много от потребителите повишиха своето доверие в тези търговци, които им дадоха трибуна за изява. И това беше само преддверието към един нов свят на съдържание, генерирано от потребителя (user-generated content), с огромни нови маркетингови възможности. Колко са важни мненията на клиентите? Помислете си колко често, преди да вземете решение за покупка, проверявате какви са мненията за съответния продукт или услуга в интернет. Аз лично го правя почти винаги. И не е трудно да забележа, че почти винаги за стоката съществува някакво съдържание онлайн: постинги по потребителските форуми и сайтове, новини в онлайн медиите, коментари под тях, мнения, споделени в социалните мрежи. Възможностите пред клиента за публикуване на мнения за продукти изглеждат безгранични. Е, тогава защо смятаме, че ако ограничим достъпа му до нашия сайт, за да не напише на него критичен постинг, той няма да се появи на други места в мрежата, които при това често са индексирани много понапред в търсачките? Още повече че бъдещите клиенти могат с едно кликване на мишката да намерят в Google всички мнения, създавани за желания от тях продукт. И защо да не концентрираме тези мнения на нашия сайт, показвайки, че сме напълно искрени в отношенията си със своите потребители? Вярно е, че натрупването на негативни мнения за даден продукт на едно място може да го направи труднопродаваем, но ако това действително е позицията на клиентите за него, той и без това едва ли ще се продава като „топъл хляб“. А ако има недостатъци, тяхното скриване трудно би могло да ви донесе нещо повече от краткосрочни печалби и намаляване на потребителското доверие в дългосрочен план. Напротив по-голямата прозрачност със сигурност ще доведе до по-голямо доверие във вашия онлайн магазин и ръст на бизнеса ви в бъдеще. Освен това самият факт, че сте отворени за комуникация, предразполага позитивно и отсрещната страна и дори да е имал намерение да ви критикува, не е изключено вашият клиент да смекчи тона. Повечето западни онлайн магазини отдавна са открили тези принципи и днес въпросът пред тях е не дали, а по-скоро как да стимулират потребителите да бъдат по-активни с мнения и дори цели ревюта или оценки на техния сайт. Причината е, че бъдещите потребители вярват в много по-голяма степен на настоящите потребители, отколкото на различни обвързани с производителя маркетингови текстове и дори на статии в медиите. Главното предимство на явлението „user-generated content“ е в многообразието от мнения и тяхната неподправена искреност, което често контрастира с рекламните текстове, убеждаващи ни колко уникален е даден продукт. Добре, важно е да накараме клиентите да споделят мнението си. Но как да стане това? Ето няколко съвета от практиката, които могат да ви помогнат в обогатяването на сайта с потребителски ревюта и оценки на продуктите ви.
Дата: 06 Авг 2010
Остави мнение/коментар